Spring Awakening igår..

Jag va ju då på Spring Awakening igår, en musikal som går på Värmlandsoperans Lilla Scen ända till mars 2009.
Det här inlägget kommer bli en bit men jag hoppas att det är liite intressant iaf. Orkar du inte läsa så kolla in videon. :)

Det första jag gjorde va att köpa ett program, sen hängde jag av mig jackan i entrén. Jag köper alltid ett program, dom är väldigt kul att ha.
Väl på plats där inne så va det rökigt, scenen liten, kanske 40-50 cm hög och det va kanske 10 rader av stolar, uppåt. Vi satt på 4:e raden. Den 1:a raden va bara metern från scenen så man verkligen jättenära!! Sen så fanns det så att man kunde boka plats vid sidan av scenen där det va 2 rader med stolar på var sida. Jättemysigt faktiskt.



På sidan satt det väldigt få personer och sen kom det in 2 killar på vår sida. Dom kollade på ett papper och satte sig.. Mamma sa att dom ser ut som skådespelare men kom sen på att nej, dom är ju helt fel klädda. :P När musikalen va i full gång tänds strålkastare - rakt på dom två killarna som har plockat fram varsin mick, så visst va dom med i musikalen. *haha* På andra sidan scenen hade två tjejer gjort likadant.

Men då dom satt sig på plats där vid sidan av så dröjde det inte länge förrän musikalen va igång, resten av skådespelarna kom in - samma väg som dom som redan satt och det va den vägen som vi också gått in. Och dom satte sig vid sidan av scenen och satt bland publiken under hela musikalen!!

VIDEO med klipp..



OM MUSIKALEN..

Direkt från Broadway - Med Wedekinds bannlysta 1800-talspjäs som grund har Duncan Sheik (musik) och Steven Sater (text) skapat en modern, fräck, sorglig, angelägen och hoppfull musikal om frågor som är lika gamla som livet självt.

När livet slår ut i full blom är det lika ljuvligt och underbart som ångestfyllt och smärtsamt.

Musikalen är inspirerad av ett av den europeiska litteraturens mest kontroversiella mästerverk; Frank Wedekinds pjäs från 1891, vilken man förbjöd att spela under många år.

I Spring Awakening flödar hormonerna och den handlar om ungas sexuella uppvaknande. Det är bultande musik och en hjärtknipande berättelse. En barriärbrytande fusion mellan moral, sexualitet och rock'n roll.

Historien kretsar kring den brillianta unga eleven Melchior, hans ångestfyllde vän Moritz, och Wendla, en vacker ung flicka på gränsen till kvinna, och alla deras klasskamrater på väg att upptäcka vuxenvärlden och sexualiteten.

Det är en historia om okontrollerbara känslor, ohöljd passion, om första kärleken och tonårsångest.


Vad JAG tycker om den
Jag gillar den, jättemycket.. Den va annorlunda, bra musik och bra skådespelare.. Jättekul att få se Joan Alderman igen, fast i en huvudroll. :) Han va jättebra som 'Melchior'. Men självklart va alla andra bra också, med fina röster och en roll va nervös hela tiden, det kan det inte va så lätt att spela. :P
Det är stor chans att jag kommer se den igen till våren. Det är ju så enkelt när det är så nära. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0